Maria Temnitschka

Lost in time 3-13, 2013, olaj, vászon, 120 × 150 cm

A látszat csal

Budapest Galéria

1036 Budapest, Lajos utca 158.

2017. március 8 – április 16.

Kiállító művészek:

Ausztria (Künstlerhaus Wien):

Josef DANNER
Uta HEINECKE
Hubert SIELECKI
Maria TEMNITSCHKA
Gerlinde THUMA

Magyarország (Block csoport):

NAGY Árpád / Pika
NAYG István
PALKÓ Tibor
SEBESTYÉN Zoltán
TASKOVICS Éva

Megnyitó: 2017. március 7., (kedd) 18:00

Köszöntő:

Mag. Regina Rusz

az Osztrák Kulturális Intézet igazgatója

Megnyitja:

Kozák Csaba

művészeti író

A Block Csoport és egy osztrák alkotócsoport 2015-ben közös projektet dolgozott ki, melynek eredményeként 2015 novemberében a bécsi Künstlerhausban nagyszabású kiállítást szerveztek. Ahogy azt a rendezvény címe – A látszat csal – is jelzi, a projekt központi gondolata a művészet látványteremtési gyakorlatának vizsgálata, ennek „átvilágítása”, és az így felmerülő kérdések értelmezése volt.

Olyan kérdések ezek, amelyek mentén Kazimir Malevics eljutott a festői ábrázolás teljes absztrakciójáig (Fehér négyzet fehér alapon, 1919), és ami a művészi ábrázolás végső állomását is jelentheti. Mire is gondolt Malevics, amikor a látványteremtés folyamatában a művészet „hazugságát” emlegette? A síkfelületen történő képi ábrázolás folyamatában a tér-illúzió megteremtését nevezte hazugságnak, amelynek dilemmáját úgy vélte feloldani, hogy a vászon négyzet alakú síkfelületére egy hasonló alakú síkidomot festett, kikerülve ezzel az illúzióteremtés csapdáját és megőrizve a művész etikai tisztaságát.

Block csoport (Nagy Árpád Pika, Nayg István, Sebestyén Zoltán, Taskovics Éva)

Künstlerhaus (Bécs) enteriőr, 2016, installáció, fém, festett műanyag, videó-ráma, videofilm, 130 × 180 × 70 cm

A görög filozófus, Platón elképzelései szerint a művészet kétszeresen is hazugnak mondható, hiszen a fizikai valóságot igyekszik tükrözni. Az anyagi világ viszont nem más, mint az ideák tökéletes világának tökéletlen tükörképe, és mint ilyen, szükségszerűen torz. E logika alapján a művészet tehát a tükörkép tükörképe, ezért nevezhető kétszeresen hazugnak, és Az állam című művében Platón ezért száműzi a művészeket a társadalom perifériájára.

Uta Heinecke

Szomorú vagyok (Gunter), 2016, olaj, vászon, 200 × 200 cm

A művészi gyakorlatban az alkotók elkerülhetetlenül szembetalálják magukat ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel, és nyilván minden művész megpróbál a maga számára megnyugtató válaszokat találni ezekre. A most vázolt közös projekt is ennek jegyében született, amelynek eredményeit, a már említett csereprogram következő lépéseként Budapesten, a Lajos utcai Budapest Galériában visszük a nagyközönség elé.

Josef Danner

Kéken túl, 2014, vegyes technika, vászon, 127 × 90 cm

Támogatók:

nka_logo_125x84
osztrak-kulturalis-forum