IDŐALAP / TIMEBASE

Idő-alapú médiaművek a kortárs képzőművészetben

Új Budapest Galéria

1093 Budapest, Fővám tér 11–12., (Bálna Budapest)

2015. december 5 – 2016. március 20.

A kiállítás kurátora:

PETERNÁK Miklós

Kiállító művészek:

BARNAFÖLDI Anna | GRÓF Ferenc (Société Réaliste) | KIS Judit | KOMORÓCZKY Tamás | MAURER Dóra | MONHOR Viktória | NÉMETH Hajnal | RÉVÉSZ László László | RIGÓ Mária hagyományos filmkészítés kurzusa – MKE Intermédia (FARKAS Rita | HORVÁTH Zsófia | HUSZÁR Ildikó | KEMÉNY Zsuzsa | KISS Antal | KORPONOVICS Roland | KRISTÓF Gábor | TULISZ Hajnalka) | SZEGEDY-MASZÁK Zoltán – FERNEZELYI Márton | SZEMZŐ Tibor | SZÉCSÉNYI-NAGY Loránd | SZIRTES János | SZOLNOKI József | VÁNDOR Csaba | WALICZKY Tamás

Megnyitó:

2015. december 4. (péntek) 19:00–21:30

19:00 PETERNÁK MIKLÓS és TÖRÖK TAMÁS bevezetője

19:30 Beszélő szoba – Itt a Jereván Rádió. Másfél órás rádióműsor egy fiktív rádió adásában, az Időalap című kiállítás megnyitóján

19:30–21:15 Adás

20:15–20:30 Adásszünet és performansz

Az MKE Intermédia Tanszék hallgatóinak produkciója. A műsor tartalmát alkották és szerkesztették: BIRKÁS Mónika, DEMETER DÁVID, GUTEMA DÁVID, KAMONDI GABRIELLA, KATONA NORBERT, KOVÁCS GYULA, MIKULÁN DÁVID, PUSKÁS RIA, SIMON KLÁRA, SVICEVIC JILA, SZAPU DÁNIEL, ZSADÁNYI HAJNALKA

Az adás a NÉMETH HAJNAL vezette, azonos című workshop záróeseménye.
Közreműködő: NIKOLAUS GERSZEWSKI

A tér- és hanginstalláció egy rádióhallgatásra tervezett enteriőrrel szolgál. Az adás tartalma a következő kritériumok alapján valósult meg: „Találjuk ki újra a rádiót, egy új formában. Nem kereskedelmi vagy független, nem aktivista, ellenzéki, kulturális vagy alternatív rádiót tervezünk. Nem szolgáltatásban gondolkodunk. Nem a szokványos értelemben szeretnénk rádiót létrehozni, éppen ellenkezőleg, teljesen formabontó módon, legyen szó akár valamilyen műsor szerkesztéséről vagy dekonstrukciójáról, rádiójátékról vagy anti-rádiójátékról, zenéről és zajról, élő vagy felvett anyagról.”

Az adás szünetében, az installáció terében NIKOLAUS GERSZEWSKI: Cycle for Portable radios and Other Devices (2012–2015) című zenei darabját hallgathatják meg.

<19 Szabadfogású Számítógép Verseny

2015. december 5. (szombat)

10:00–13:00 Workshopok
14:30–16:00 A 2015-ös verseny díjátadó ünnepsége
16:30 Megnyitja: Dr. DOMINIK LANDWEHR (Migros-Kulturprozent, Zürich)

A C³ Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány és a Budapest Galéria kiállítása.

A Time-Base Corrector az analóg videotechnika kivételesen fontos kiegészítő egysége volt, stabilizálta a gyakran szétesésre hajlamos elektronikus jelet, korrigálta a szinkron, a hang- és a kép esetleges technikai hibáit s így jó minőségben tette láthatóvá, hallhatóvá a nézők számára az üzenetet. Ez az eszköz mára, mint a digitális világban szükségtelen, eltűnt – még mielőtt magyarul meg tudtuk volna rendesen nevezni.

A Time Based Art – idő alapú művészet – kategória is az analógból digitálisba forduló kor terméke. Mindazon műalkotások összefoglaló neveként kísérelték meg bevezetni, melyek más módon veszik igénybe a néző idejét, mint a festmény, a szobor, a grafika vagy az épület. Míg utóbbiaknál a nézőtől függ, mennyi időt szán a műre, az időalapú – gyakran médiaművészetnek is nevezett – formánál a befogadás alapvető feltétele, hogy a néző erre határozott időtartamot szánjon saját személyes idejéből, ami alatt a művet feltárja, meghallgatja, megnézi. Idő alapú a zene, a színház, a film, a rádió és a televízió, de idő alapú a digitális technikák elterjedésével megszületett interaktív multimédia, a virtuális valóságok, az augmentált világok, a komputerjátékok és az Interneten létrehozott műalkotások sokasága is.

A bemutató törzsanyagát az elmúlt öt év (2010–2015) alkotásaiból válogattuk, ún. „egycsatornás” videoművek mellett installációk és archívumi jelleggel helyben nézhető, korábbi munkák, összeállítások mutatják az aktuális képet és jelenítik meg az átalakulások hátterét.

A bemutató speciális része a digitális kultúrát tágasabban értelmező szekció, melyben a legfiatalabb generáció, a 19 év alattiak kreatív számítógép használatának sokrétűségéről győződhet meg a látogató a <19 Szabadfogású Számítógép Verseny révén, adott esetben akár a művészettől függetlenül.

Egy jegy kétszeri belépésre jogosít.

Barnaföldi Anna

„Mindenképpen megtanulásra szánt szövegrészek”, 2012

installáció, vegyes technika

Kis Judit

Megelégedettség, 2015

nyolc videó loopolt installációja | videó, színes, hangos, 15 perc

Gróf Ferenc / Société Réaliste

A life to see / Egy életen át nézni, 2012

online film, 885,768 óra

Intermédia analóg filmvágás

Válogatás Rigó Mária kurzusán készült munkákból, 2010–2015

Barnaföldi Anna – Horváth Zsófia

Komoróczky Tamás

Milksoup – Alphaville, 2014

videó, fekete-fehér, hangos

Maurer Dóra

Timing | Időmérés, 1973 / 1980

Kiadó: SUMUS Wien-Budapest

Operatőr: Gulyás János, Stocker Károly

16 mm kísérleti film, fekete-fehér, néma

Monhor Viktória

Danger Music #17, 2014

performansz, videó-dokumentáció

Színes, hangos, 20:24 perc

Video: Balla Zoltán, külön köszönet / Hollós István, Tóth Balázs

Németh Hajnal

Crash – Passive Interview / Összeomlás – Passzív interjú, 2011

kísérleti operafilm 12 részben

újravágott verzió: 72 perc

Full HD, sztereó

Szegedy-Maszák Zoltán – Fernezelyi Márton

Promenád, 1998/2002

interaktív virtuális valóság installáció

sztereó változat

Szemző Tibor

Vágy, hogy indiánok lehessünk – Kafka utolsó szerelme, 2014

magyar rövidfilm, 25:09 perc

Szirtes János

PRO / CONTRA, 2013–2015

videó performansz válogatás

‘PRO’ No. 125 MEZŐSZEMERE

Szolnoki József

Egy perc, 2015

Az MTVA jóvoltából

Vándor Csaba

„Lemegyek a földbe lakni…”, 2012/13

videó installáció

Waliczky Tamás

Reflections | Tükröződések, 2014

egycsatornás videó installáció