Új Budapest Galéria
1093 Budapest, Fővám tér 11–12., (Bálna Budapest)
2015. december 5 – 2016. március 20.
A kiállítás kurátora:
PETERNÁK MIKLÓS
Kiállító művészek:
BARNAFÖLDI ANNA | GRÓF FERENC (SOCIÉTÉ RÉALISTE) | KIS JUDIT | KOMORÓCZKY TAMÁS | MAURER DÓRA | MONHOR VIKTÓRIA | NÉMETH HAJNAL | RÉVÉSZ LÁSZLÓ LÁSZLÓ | RIGÓ MÁRIA HAGYOMÁNYOS FILMKÉSZÍTÉS KURZUSA – MKE INTERMÉDIA (FARKAS RITA | HORVÁTH ZSÓFIA | HUSZÁR ILDIKÓ | KEMÉNY ZSUZSA | KISS ANTAL | KORPONOVICS ROLAND | KRISTÓF GÁBOR | TULISZ HAJNALKA) | SZEGEDY-MASZÁK ZOLTÁN – FERNEZELYI MÁRTON | SZEMZŐ TIBOR | SZÉCSÉNYI-NAGY LORÁND | SZIRTES JÁNOS | SZOLNOKI JÓZSEF | VÁNDOR CSABA | WALICZKY TAMÁS
Megnyitó:
2015. december 4. (péntek) 19:00–21:30
19:00
PETERNÁK MIKLÓS és TÖRÖK TAMÁS bevezetője
19:30
Beszélő szoba – Itt a Jereván Rádió. Másfél órás rádióműsor egy fiktív rádió adásában, az Időalap című kiállítás megnyitóján
19:30-21:15
Adás
20:15-20:30
Adásszünet és performansz
Az MKE Intermédia Tanszék hallgatóinak produkciója. A műsor tartalmát alkották és szerkesztették:
BIRKÁS Mónika, DEMETER DÁVID, GUTEMA DÁVID, KAMONDI GABRIELLA, KATONA NORBERT, KOVÁCS GYULA, MIKULÁN DÁVID, PUSKÁS RIA, SIMON KLÁRA, SVICEVIC JILA, SZAPU DÁNIEL, ZSADÁNYI HAJNALKA
Az adás a NÉMETH HAJNAL vezette, azonos című workshop záróeseménye.
Közreműködő: NIKOLAUS GERSZEWSKI
A tér- és hanginstalláció egy rádióhallgatásra tervezett enteriőrrel szolgál. Az adás tartalma a következő kritériumok alapján valósult meg: „Találjuk ki újra a rádiót, egy új formában. Nem kereskedelmi vagy független, nem aktivista, ellenzéki, kulturális vagy alternatív rádiót tervezünk. Nem szolgáltatásban gondolkodunk. Nem a szokványos értelemben szeretnénk rádiót létrehozni, éppen ellenkezőleg, teljesen formabontó módon, legyen szó akár valamilyen műsor szerkesztéséről vagy dekonstrukciójáról, rádiójátékról vagy anti-rádiójátékról, zenéről és zajról, élő vagy felvett anyagról.”
Az adás szünetében, az installáció terében NIKOLAUS GERSZEWSKI Cycle for Portable radios and Other Devices (2012–2015) című zenei darabját hallgathatják meg.
2015. december 5. (szombat)
10:00–13:00
Workshopok
14:30–16:00
A 2015-ös verseny díjátadó ünnepsége
16:30
Megnyitja: Dr. DOMINIK LANDWEHR (Migros-Kulturprozent, Zürich)
A C³ Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány és a Budapest Galéria kiállítása.
A Time-Base Corrector az analóg videotechnika kivételesen fontos kiegészítő egysége volt, stabilizálta a gyakran szétesésre hajlamos elektronikus jelet, korrigálta a szinkron, a hang- és a kép esetleges technikai hibáit s így jó minőségben tette láthatóvá, hallhatóvá a nézők számára az üzenetet. Ez az eszköz mára, mint a digitális világban szükségtelen, eltűnt – még mielőtt magyarul meg tudtuk volna rendesen nevezni.
A Time Based Art – idő alapú művészet – kategória is az analógból digitálisba forduló kor terméke. Mindazon műalkotások összefoglaló neveként kísérelték meg bevezetni, melyek más módon veszik igénybe a néző idejét, mint a festmény, a szobor, a grafika vagy az épület. Míg utóbbiaknál a nézőtől függ, mennyi időt szán a műre, az időalapú – gyakran médiaművészetnek is nevezett – formánál a befogadás alapvető feltétele, hogy a néző erre határozott időtartamot szánjon saját személyes idejéből, ami alatt a művet feltárja, meghallgatja, megnézi. Idő alapú a zene, a színház, a film, a rádió és a televízió, de idő alapú a digitális technikák elterjedésével megszületett interaktív multimédia, a virtuális valóságok, az augmentált világok, a komputerjátékok és az Interneten létrehozott műalkotások sokasága is.
A bemutató törzsanyagát az elmúlt öt év (2010–2015) alkotásaiból válogattuk, ún. „egycsatornás” videoművek mellett installációk és archívumi jelleggel helyben nézhető, korábbi munkák, összeállítások mutatják az aktuális képet és jelenítik meg az átalakulások hátterét.
A bemutató speciális része a digitális kultúrát tágasabban értelmező szekció, melyben a legfiatalabb generáció, a 19 év alattiak kreatív számítógép használatának sokrétűségéről győződhet meg a látogató a <19 Szabadfogású Számítógép Verseny révén, adott esetben akár a művészettől függetlenül.
Egy jegy kétszeri belépésre jogosít.
Barnaföldi Anna
„Mindenképpen megtanulásra szánt szövegrészek”, 2012
installáció, vegyes technika
Kis Judit
Megelégedettség, 2015
nyolc videó loopolt installációja | videó, színes, hangos, 15 perc
Gróf Ferenc / Société Réaliste
A life to see / Egy életen át nézni, 2012
online film, 885,768 óra
Intermédia analóg filmvágás
Válogatás Rigó Mária kurzusán készült munkákból, 2010–2015
Barnaföldi Anna – Horváth Zsófia
Komoróczky Tamás
Milksoup – Alphaville, 2014
videó, fekete-fehér, hangos
Maurer Dóra
Timing | Időmérés, 1973 / 1980
Kiadó: SUMUS Wien-Budapest
Operatőr: Gulyás János, Stocker Károly
16 mm kísérleti film, fekete-fehér, néma
Monhor Viktória
Danger Music #17, 2014
performansz, videó-dokumentáció
Színes, hangos, 20:24 perc
Video: Balla Zoltán, külön köszönet / Hollós István, Tóth Balázs
Németh Hajnal
Crash – Passive Interview / Összeomlás – Passzív interjú, 2011
performansz, videó-dokumentáció
kísérleti operafilm 12 részben
újravágott verzió: 72 perc
Full HD, sztereó
Szemző Tibor
Vágy, hogy indiánok lehessünk – Kafka utolsó szerelme, 2014
magyar rövidfilm, 25:09 perc
Szirtes János
PRO / CONTRA, 2013–2015
videó performansz válogatás
‘PRO’ No. 125 MEZŐSZEMERE
Szolnoki József
Egy perc, 2015
Az MTVA jóvoltából
Vándor Csaba
„Lemegyek a földbe lakni…”, 2012/13
videó installáció
Waliczky Tamás
Reflections | Tükröződések, 2014
egycsatornás videó installáció